Hoe verstuur ik een goede nieuwsbrief?


Af en toe van je laten horen is tegenwoordig geen overbodige luxe, dus sturen we op regelmatige basis een nieuwsbrief uit.

Uiteraard kennen we allemaal het effect van een goede nieuwsbrief, maar hoe maak je nu zo een effici├źnte nieuwsbrief op, zodat de boodschap niet verloren gaat? Graag geven we jullie hierover enkele tips.

Gebruik een goede titel voor jouw nieuwsbrief Weinigen openen mails met een saai of helemaal geen onderwerp. Probeer dus nieuwsgierigheid op te wekken en zorg dat de titel duidelijk weergeeft wat je in jouw nieuwsbrief wil vertellen of bereiken. Een goede tip is een vraag stellen in jouw onderwerp. Vermijd absoluut hoofdletters in de onderwerpregel, dat komt te schreeuwerig over.

Maak slim gebruik van beelden

Foto's en beelden spreken vaak aan bij de lezer en worden ook onmiddellijk opgemerkt, maar hou rekening met een goed evenwicht tussen tekst en foto. Niet elke ontvanger toont immers beelden, waardoor een nieuwsbrief te leeg kan eindigen. Plaats dus zeker niet enkel een beeld in de nieuwsbrief, maar maak werk van een goede begeleidende tekst.

Gebruik structuur in je nieuwsbrief

Net zoals beelden in het oog springen, doen ook subtitels, lijsten en actieknoppen dit.  De ontvanger scant vaak de nieuwsbrief zonder hem echt te lezen. Zorg dus voor een goede structuur met subtitels en enkele eye catchers waarvan je wil dat de klanten ze ook effectief leest. Best maak je je nieuwsbrief ook niet te lang, lezers houden niet van lange nieuwsbrieven. Beperk je best tot 1 of max 2 kernboodschappen. Je zal zien dat de response op jouw nieuwsbrief stukken beter is.

Call to action

Vaak sturen we een nieuwsbrief met een bepaald doel, bijvoorbeeld omdat je de klanten wil laten genieten van een bepaalde promotie. Deze is vaak beperkt in tijd. Zorg er dus goed voor dat dit voor de klant opvalt, door bijvoorbeeld een mooie knop te voorzien, of te werken met een specifiek lettertype of kleur. Plaats deze best ook niet te laag, zodat deze knop goed opvalt.

Contact informatie

Zorg dat jouw contactinformatie correct is en link naar jouw Facebook pagina. Daarnaast is het nodig dat klanten zich kunnen uitschrijven.

Stuur eerst een test naar jezelf

Niets zo vervelend als een fout in de nieuwsbrief, dus alvorens uit te sturen naar jouw klanten, stuur eerst de nieuwsbrief naar jezelf. Op die manier kan je hem nog rustig nalezen en aanpassen indien nodig!

Binnenkort verwelkomt iBeauty een volledig nieuwe nieuwsbriefmodule, waar de mogelijkheden in opmaak nog uitgebreider worden. Houd onze blog en Feature Friday dus goed in het oog!


Leer meer over de volgende topics...