Marie-Lore (iBeauty)

26-04-2016 - Marie-Lore (iBeauty)

Tip 46: bookingssites: ja of nee?


Tip 46: bookingssites: ja of nee?

Tegenwoordig maken meer en meer salons gebruik van online boekingssite of kortingssites. Dit om enerzijds meer klanten aan te trekken of anderzijds om salonbekendheid te creƫren. Maar is het nu iets voor jouw salon? Hieronder geven we je de voor- en nadelen en enkele tips indien je het wil uitproberen.

Voor- en nadelen van online boeking- en kortingsites

Voordelen

Door middel van een kortingsactie kan je binnen een korte tijd ineens veel nieuwe klanten werven, waardoor je klantennetwerk zich verder uitbreidt. Als de klant tevreden is, kan het zijn dat hij of zij terugkomt, op die manier is de basis gelegd om je bedrijf te laten groeien.

De zichtbaarheid van jouw salon op een boekingssite kan daarnaast leiden tot salonbekendheid. Zeker voor startende salons kan dit een grote meerwaarde zijn.

Nadelen

Bij sites waar je door middel van kortingsacties promoot, kan het zijn dat de korting veel te hoog is. Sommige salons hebben plots een grote hoeveelheid nieuwe afspraken, maar allemaal aan een te hoge korting waardoor de winst op een dienst niet gehaald wordt. Wanneer deze klanten een nieuwe afspraak inplannen, is de vraag of ze dan nog wel bereid zijn om de volle prijs te betalen.

Daarnaast kan het zijn dat de commissie die boekingssitevragen per gemaakte afspraak dusdanig hoog is. Wanneer de 'nieuwe' klanten terugkomen en je ze dus kan toevoegen als jouw klant, is deze commissie gerechtvaardigd. 

Denk ook altijd aan jouw trouwe vaste klanten. Geef je kortingen wanneer er geboekt wordt via de online boekingssite dan zou je hen wel eens tegen de borst kunnen stuiten. Het zijn toch net je trouwe klanten die je extra wil verwennen en niet de eventuele kortingsjagers?

Tips

  • overdenk op voorhand welke groei je wil bereiken en of dit haalbaar is
  • kijk eens op de sites of jouw concurrenten aanwezig zijn, de kans dat ze voor jouw salon kiezen wordt beperkter indien er veel salons uit jouw buurt gevonden worden
  • bevraag je op voorhand naar de commissievoorwaarden, vergeet zeker niet te kijken naar de frequentie hiervan, is dit bij elke boeking, bij boeking vanop hun site of ook vanop de jouwe
  • wat is de maandelijks of jaarlijkse kostprijs?
  • wat zijn de algemene voorwaarden?
  • hoe juist worden online boekingen ingepland en dus dubbele boekingen vermeden en hoeveel extra tijd kost je dit om correct in te plannen?
  • vraag naar een gratis testperiode van minimum 3 maanden
  • bevraag je bij andere gebruikers en kijk welke voor- of nadelen zij ervaren