05-10-2015 - Marie-Lore (iBeauty)
Tip 18: Love what you sell
Velen schoonheidsspecialisten voelen zich oncomfortabel bij het verkopen van producten. Vaak omdat ze zich te opdringerig voelen of het als een activiteit zien die niet binnen hun vakgebied ligt. Wat we vaak vergeten is dat verkopen simpelweg een passie moet worden!
Passie ontstaat als je iets doet dat je ook ten volle interesseert. Wanneer je achter jouw producten staat en deze met enthousiasme kan verkopen, gaat de klant die passie voelen. De beslissing om te spenderen gaat dan des te vlotter.
Zorg dat je jouw producten goed kent en de klant kan begeleiden in de voor- en nadelen, waarom het product kan worden aanbevolen of net niet. De klant gaat dit overigens meer als een advies beschouwen dan als een opdringerigheid om te verkopen. Houd de geschiedenis goed bij van de producten die de klant aankoopt, dan kan je bij de volgende afspraken polsen naar tevredenheid. De klant voelt zich op die manier professioneel begeleid en zal sneller opnieuw in jouw salon aankopen.
Dus vergeet het woord 'Verkopen', zoek naar datgene dat jouw passioneert in je productlijn en probeer jouw klanten deze passie te laten volgen!
Binnen iBeauty wordt de geschiedenis van gekochte producten per klant netjes bewaard, handig om jouw klanten zo goed mogelijk te begeleiden.