Marie-Lore (iBeauty)

25-08-2015 - Marie-Lore (iBeauty)

Tip 12: Beperk het aantal annulaties


Tip 12: Beperk het aantal annulaties

Geen enkel salon vindt annulaties of no-shows leuk. Toch komen verschillende salons hier dagelijks mee in aanraking. Annulaties of no-shows zullen altijd bestaan, maar met onderstaande tips, kan je het aantal wel proberen te verminderen.

  • ​Stuur een bevestigings- en herinneringsmail

    E-mail blijft een van de meest eenvoudige kanalen om met klanten in informeren. Stuur daarom je klanten onmiddellijk een bevestiging van de gemaakte afspraak alsook een herinnering 24 uur op voorhand. De klanten zullen zo herinnerd worden en de afspraak minder 'vergeten' na te komen. Wisten jullie trouwens dat gemiddeld 70% van de bevestigingsmails binnen 1 uur worden geopend! De moeite waard om te proberen, toch?

    iBeauty biedt een zeer eenvoudige, geautomatiseerde oplossing voor het versturen van zulke mails, zo hoef je niet zelf dagelijks de mails op te maken en te versturen.

  • Stuur een afspraakbevestiging en herinnering per SMS

    Naast het feit dat niet alle klanten een e-mailadres in gebruik hebben, kan het versturen van de afspraakbevestiging en herinnering per SMS een grotere impact hebben dan per mail. De klant heeft vaak onmiddellijk toegang tot zijn telefoon en wordt het 'vergeten' van een afspraak haast onmogelijk. Klanten zullen zeker geneigd zijn je te contacteren indien de afspraak niet kan worden nagekomen.

    Wil je de SMS functie gebruiken binnen iBeauty, dan vertellen we je hier graag meer over.

  • Reken een deel van de gemiste omzet aan bij het volgende bezoek

    Een voorschot vragen op de behandelingen wordt is binnen de schoonheidssector niet gebruikelijk. Wel kan je een deel van de behandeling aanrekenen bij een no-show. Zorg ervoor dat dit duidelijk omschreven is de algemene voorwaarden en maak je klanten erop attent via de herinneringsmail. Of je de aanrekening ook effectief gaat doorrekenen is twijfelachtig, maar op die manier herinner je de klanten aan dat een no-show not done is.

  • Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen

    Door bij te houden wanneer een afspraak geannuleerd wordt en welke klant vaak annuleert, kan je aan de hand van deze informatie actie ondernemen. Zo kan je bijvoorbeeld de klanten die het vaakst annuleren, een herinnering versturen per SMS, of hen nogmaals herinneren dat er wordt aangerekend bij een volgende no-show.

    Wist je trouwens dat je binnen iBeauty gedetailleerde informatie kan bijhouden rond de annulaties?

    Overzicht van het aantal nagekomen, niet nagekomen en verwittigde afspraken

    Overzicht van welke klanten annuleren

    Binnenkort wordt dit zelfs meer uitgebreid met onderstaande grafieken.

    Grafiek van het aantal annulaties, zo merk je of annulaties in stijgende of dalend lijn liggen

    Grafiek met de 'gemiste' omzet door no-shows, zo weet je wat de impact is op jouw omzetcijfers

Leer meer over de volgende voordelen...