Michel Smekens (iBeauty)

14-08-2018

14 tips voor de ideale nieuwsbrief


Een perfecte en succesvolle nieuwsbrief schrijven en versturen vereist enige professionaliteit. Er komt immers heel wat bij kijken.​ Via deze 14 tips maken we het je graag wat makkelijker daarin.

  1. Wees relevant

    Dit is waarschijnlijk het belangrijkste. Zorg ervoor dat de lezer jouw nieuwsbrief nuttig vindt. De kans is immers groot dat ze de volgende keer de nieuwsbrief ook zal lezen. En zo verhoog je dus het aantal lezers van je nieuwsbrief.

  2. Vermijd aangekochte lijsten

    Een aangekochte lijst bevat teveel adressen van mensen die geen klant zijn bij jou. Die gaan dus ook jouw nieuwsbrief niet lezen, of zich meteen uitschrijven. Zorg dus enkel voor e-mailadressen van klanten die interesse hebben in wat je te melden hebt. 

  3. Maak je nieuwsbrief niet te groot

    Tracht je te beperken tot 1 hoofdidee. Als je mar 1 item vermeldt, dan krijgt dat item 100% aandacht. Spreek je over 4 items, dan krijgt elk item 25% aandacht, enz... 

  4. Zorg voor een evenwicht tussen tekst en foto's

    Plaats niet enkel foto's zonder tekst, dat heeft meer kan som in de spam te geraken. Een foto met daarop vooraf tekst geplaatst wordt beschouwd als een beeld.

  5. Geen HOOFDLETTERS en uitroeptekens!!!!!

    Dit wordt door de lezer als roepen ervaren, en door de technologie als spam.

  6. Zorg voor een goede infrastructuur

    Verzend je nieuwsbrieven niet via Outlook of Gmail. Deze programma's detecteren dat je massamails stuurt, en daarvoor wordt je afgestraft in de inbox. iBeauty gebruikt afzonderlijke mailing servers die ingesteld zijn om massamailings te verzenden.

  7. Pas geen truukjes toe om de spam filters te omzeilen

    Zoals gr@tis schrijven ipv gratis. De mailprogramma's weten wat je bedoelt, en zijn daarop ingesteld

  8. Zorg voor een vertrouwd en veilig afzendadres

    niet noreply@, maar jouw naam of bv zoals iBeauty het doet: newsletters@ibeauty.be - ibeauty.be is een gecertifieerd domein

  9. Zorg ervoor dat ze de nieuwsbrief openen, zo maak je later minder kans om in spam te raken

    Dat doe je door relevant te zijn, en een goede subject line te hebben. Je ziet onderaan in de derde grafiek dat de onderwerpregel de tweede belangrijkste reden is waarom iemand de nieuwsbrief zal openen.

  10. Zorg voor een unsubscribe link

    Dit is een verplichte melding bij het verzenden van nieuwsbrieven. Binnen iBeauty wordt deze link automatisch meegestuurd met elke mail.

  11. Vermeld uw fysiek adres op de nieuwsbrief

    Dit zorgt voor vertrouwen bij de lezer. Ook hier zal iBeauty automatisch voor die informatie zorgen.

  12. Kopieer geen tekst van Word rechtsreeks in de mailing

    Maar schrijf je tekst rechtstreeks in de mail. Kopiëren vanuit andere programma's zorgt voor 'vuile' tekst. Achter die tekst zit heel wat formattering, en dat zorgt voor layoutproblemen. Schrijf dus jouw (relevante en korte tekst) meten in de editor van de nieuwsbrief.

  13. Verzend de nieuwsbrief tijdens de week

    In het weekend is de kans op openen minder. Op de tweede grafiek zie je een duidelijk verschil tussen de week en het weekend. 

  14. Maak gebruik van een call-to-action

    Binnen iBeauty kan je in je nieuwsbrief een knop plaatsen die linkt naar jouw website, naar je Facebookpagina, of naar een andere website. Dat zorgt ervoor dat de lezer wordt geleid naar het doel dat jij voorop stelt in je nieuwsbrief. 


Het aantal mensen dat jouw nieuwsbrief zal openen kan in eerste instantie wat tegenvallend lijken. Maar hieronder zie je wat een gemiddeld leespercentage is van een typische nieuwsbrief. Pas je bovenstaande tips toe, dan zal dit zeker hoger zijn of worden.


Wanneer verstuur je best jouw nieuwsbrief? In het weekend worden er duidelijk minder mails geopend dan tijdens de weekdagen. Best ook de maandag vermijden.


Deze laatste grafiek is een erg belangrijke. De afzender en de onderwerpregel zijn zeer belangrijk.

Leer meer over de volgende voordelen...