Michel Smekens (iBeauty)

25-08-2019 - Michel Smekens (iBeauty)

14 tips voor de ideale nieuwsbrief


14 tips voor de ideale nieuwsbrief

Een perfecte en succesvolle nieuwsbrief schrijven en versturen vereist enige professionaliteit. Er komt immers heel wat bij kijken.​ Via deze 14 tips maken we het je graag wat makkelijker daarin.

Wees relevant

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste. Zorg ervoor dat de lezer jouw nieuwsbrief nuttig vindt. De kans is immers groot dat ze dan de volgende keer de nieuwsbrief ook met interesse zal lezen. De vorige was immers interessant en relevant voor haar. En zo verhoog je dus het aantal lezers van je nieuwsbrief.

Vermijd aangekochte lijsten

Een aangekochte lijst bevat teveel adressen van mensen die geen klant zijn bij jou. Die gaan dus ook jouw nieuwsbrief niet lezen, of zich meteen uitschrijven. Og erger nog, je nieuwsbrief markeren als spam. Zorg dus enkel voor e-mailadressen van klanten die interesse hebben in wat je te melden hebt. 

Maak je nieuwsbrief niet te groot

Tracht je te beperken tot 1 hoofdidee. Als je maar 1 item vermeldt, dan krijgt dat item 100% aandacht. Spreek je over 4 items, dan krijgt elk item 25% aandacht, enz... Als je in iBeauty een nieuwe nieuwsbrief makt, dan krijg je de ideale template meteen voorgeschoteld. Een foto, een titel, een tekst een een CTA (Call To Action). Die CTA is erg belangrijk voor de conversie van je nieuwsbrief. Je wil immers bereiken dat de lezer iets doet, zoals bv je volgen op Facebook, je contacteren via je website, of zich inschrijven voor een workshop. Maak het haar gemakkelijk. 

Zorg voor een evenwicht tussen tekst en foto's

Plaats niet enkel foto's zonder tekst, dat heeft meer kans om in de spam te geraken. Een foto met daarop vooraf tekst geplaatst wordt beschouwd als een beeld.

Geen HOOFDLETTERS en uitroeptekens!!!!!

Dit wordt door de lezer als roepen ervaren, en door de technologie als spam. Het kan verleidelijk zijn om iets via hoofdletters te aten opvallen, maar hou je in, en verwijder die hoofdletters.

Zorg voor een goede infrastructuur

Verzend je nieuwsbrieven niet via Outlook of Gmail. Deze programma's detecteren dat je massamails stuurt, en daarvoor wordt je afgestraft in de inbox van de ontvanger. iBeauty gebruikt afzonderlijke mailing servers die correct ingesteld zijn om massamailings te verzenden. Dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.

Pas geen truukjes toe om de spam filters te omzeilen

Zoals [email protected] schrijven ipv gratis. De mailprogramma's weten wat je bedoelt, en zijn daarop ingesteld. Wees relevant, remember ;-)

Zorg voor een vertrouwd en veilig afzendadres

niet [email protected], maar jouw naam of bv zoals iBeauty het doet: [email protected] - ibeauty.be is een gecertifieerd domein, wat de kans dat je in de spam geraakt verkleint.

Zorg ervoor dat ze de nieuwsbrief openen, zo maak je later minder kans om in spam te raken

Dat doe je door ten eerste relevant te zijn, mar vooral een goede subject line te hebben. Je ziet onderaan in de derde grafiek dat de onderwerpregel de tweede belangrijkste reden is waarom iemand de nieuwsbrief zal openen. Maar ja, wat is een goede subject line? Dat is voor iedereen anders, en zal voor elke nieuwsbrief ook anders zijn. Maar als je ergens tijd aan besteedt bij het maken van je nieuwsbrief, besteed die dan aan de subject line. Dat is het eerste wat de ontvanger ziet. 

Zorg voor een unsubscribe link

Dit is een verplichte melding bij het verzenden van nieuwsbrieven. Binnen iBeauty wordt deze link automatisch meegestuurd met elke mail.

Vermeld je fysiek adres op de nieuwsbrief

Dit zorgt voor vertrouwen bij de lezer. Ook hier zal iBeauty automatisch voor die informatie zorgen, asl je deze hebt ingevuld bij de salon-instellingen.

Kopieer geen tekst van Word of van een andere website rechtsreeks in de nieuwsbrief.

Schrijf je tekst rechtstreeks in de mail. Kopiëren vanuit andere programma's zorgt voor 'vuile' tekst. Achter die tekst zit heel wat formattering, en dat zorgt voor layout-problemen. Schrijf dus jouw (relevante en korte tekst) meten in de editor van de nieuwsbrief. Of plak hem vanuit een software waar geen formattering in zit, zoals bv Notepad.

Verzend de nieuwsbrief tijdens de week

In het weekend is de kans op openen minder. Op de tweede grafiek zie je een duidelijk verschil tussen de week en het weekend.

Maak gebruik van een call-to-action

Binnen iBeauty kan je in je nieuwsbrief een knop plaatsen die linkt naar jouw website, naar je Facebookpagina, of naar een andere website. Dat zorgt ervoor dat de lezer wordt geleid naar het doel dat jij voorop stelt in je nieuwsbrief.


Het aantal mensen dat jouw nieuwsbrief zal openen kan in eerste instantie wat tegenvallend lijken. Maar hieronder zie je wat een gemiddeld leespercentage is van een typische nieuwsbrief. Pas je bovenstaande tips toe, dan zal dit zeker hoger zijn of worden.


Wanneer verstuur je best jouw nieuwsbrief? In het weekend worden er duidelijk minder mails geopend dan tijdens de weekdagen. Best ook de maandag vermijden.


Deze laatste grafiek is een erg belangrijke. De afzender en de onderwerpregel zijn zeer belangrijk.

Leer meer over de volgende voordelen...