iBeauty blog: wekelijkse-tips
13-06-2016
Tip 52: behoud het overzicht van je stock
Het is belangrijk voor iedere zaak om een goed overzicht te bewaren van de huidige stock. Kijk op regelmatige tijdstippen jouw stock na, zodat je precies weet wat in jouw salon als in de voorraad ligt te slapen. Zorg voor een goed kassasysteem dat je stock up to date houdt en waarin nieuwe bestellingen automatisch afgehandeld kunnen worden!
30-05-2016
Tip 51: instagram wat en hoe?
Vandaag de dag kunnen we naast Facebook niet meer zonder Instagram. De populariteit van Instagram groeit en speelt ook in de schoonheidssector steeds meer en meer een belangrijke rol. Lees daarom onze tips over het wat en hoe van Instagram.
24-05-2016
Tip 50: loyaliteit
Dat klantenbinding belangrijk is en hoe je ervoor kan zorgen dat je klanten loyaal blijven kan je lezen in tip 6. Maar hoe bepaal je nu jouw strategie?
16-05-2016
Tip 49: haal meer uit je verjaardagsbericht
In tip 2 kan je lezen dat het uitsturen van verjaardagsmails een efficiënte marketing tool is om jouw klanten te belonen voor hun loyaliteit of slapende klanten weer attent te maken op jouw diensten. Zorg dat je een goede attractieve verjaardagsmail verstuurt met deze tips.
10-05-2016
Tip 48: geen tijd om te haasten
Zet in je agenda: ik heb vandaag geen tijd om te haasten! Adem in en uit, laat je gedachten los en doe elke handeling bewust.
02-05-2016
Tip 47: Verkoop meer producten
In tip 18 kan je lezen dat het verkoop van producten een passie moet zijn. Dat je voor 100% achter jouw producten moet staan. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat naast het tonen van deze passie, je meer kan verkopen? Lees onze tips.
26-04-2016
Tip 46: bookingssites: ja of nee?
Tegenwoordig maken meer en meer salons gebruik van online boekingssite of kortingssites. Dit om enerzijds meer klanten aan te trekken of anderzijds om salonbekendheid te creëren. Maar is het nu iets voor jouw salon? Hieronder geven we je de voor- en nadelen en enkele tips indien je het wil uitproberen.
19-04-2016
Tip 45: moederdag
Het is weer bijna Moederdag; traditioneel de hoogste tijd voor ontbijt op bed en ... cadeautjes. Moederdag is voor de schoonheidsbranche één van de grootste feestdagen qua omzet!
Start dus op tijd met jouw Moederdag-campagne.
12-04-2016
Tip 44: lenteschoonmaak
De eerste warmte van de zon, het lengen van de dagen, het groen van de bomen, geeft ons energie en laat velen onder ons volle moed beginnen aan de grote lenteschoonmaak. Neem zeker jouw 'verkoophoekje' onder de loep! Jouw producten verdienen het om in de kijker te staan en gekocht te worden door jouw klanten!
05-04-2016
Tip 43: herinneringen als marketing tool
Steeds meer en meer schoonheidssalons en kappers zien het nut om klanten te herinneren aan hun afspraak. Dit werkt immers verbazingwekkend efficiënt. Beautycoach Vicky Vermeiren geeft deze wel zeer bruikbare tip: waarom zou je de bevestiging- en herinneringsmail niet gebruiken als marketingtool?
28-03-2016
Tip 42: Start jouw werkweek met succes
De eerste dag van de werkweek is dé belangrijkste dag van de week, het bepaalt onbewust de rest van jouw week. Enkele tips om deze dag zo smooth mogelijk te laten verlopen.
15-03-2016
Tip 41: schenk de lente in jouw salon
De lente zorgt voor bruisende ideeën. De dagen in de lente worden langer, en het zonlicht wordt sterker. Dat heeft effect op ons, omdat de hoeveelheid serotonine en dopamine hoger wordt. Kortom dit zorgt voor een algemeen welbevinden en euforie. Gebruik dit positief in jouw salon!
08-03-2016
Tip 40: haal alles uit je Facebookpagina
Iedereen wil uiteraard zoveel mogelijk uit zijn Facebookpagina halen, maar hoe ga je nu juist te werk? De juiste content op het juiste moment is alvast een gouden regel. Posts plaatsen met de juiste inhoud op het juiste moment, helpt immers om ze een niveau hoger te tillen en zo meer te bereiken. Enkele tips!
01-03-2016
Tip 39: Daar komt de bruid!
Pasen is in aantocht, maar we hoeven toch niet élk feest in de kijker te zetten in het salon? Dus waarom niet onze aandacht vestigen op de aankomende bruidjes? Zij hebben nood aan professionele begeleiding, zodat zij stralen op hun dag!
23-02-2016
Tip 38: start met netwerken
Netwerken: het lijkt wel het zoveelste modewoord, bedacht als marketingstunt. Toch is netwerken iets van alle tijden dat je in zowat alle situaties kan doen. Zowel professioneel als sociaal. Waarschijnlijk denk je nu: netwerken? Waar moet ik die tijd nog halen. Niets voor mij. Toch kan netwerken je vaak tot nieuwe inzichtingen brengen en je vooruit helpen in jouw zaak.
16-02-2016
Tip 37: doelgerichte marketing
Vele salons missen omzet omdat hun klanten niet juist benaderd worden. Door op regelmatige basis kleinere doelgroepen te bereiken, is het immers mogelijk om je algemene salonomzet te verhogen. Ken je klanten en informeer ze gericht.
09-02-2016
Tip 36: verkoop op het juiste moment
Iedereen herkent het wel; na het geven van een heerlijke behandeling en een gezellige babbel met je klant, raap je al je moed bijeen om het 'even' te hebben over jouw producten in de hoop dat ze nog wat zal kopen. Maar dat gebeurt niet vaak. Hoe komt dit nu? Wat is het juiste moment om je producten aan te prijzen?
02-02-2016
Tip 35: pimp je salon
Een gezellig ingericht salon, daar hechten we allemaal belang aan. Toch blijven we vaak te lang in hetzelfde ‘decor’ werken. Tijd dus om je werkplek met leuke items te pimpen met trendy sfeermakers.
25-01-2016
Tip 34: stuur regelmatig een nieuwsbrief
Als zelfstandige schoonheidsspecialiste, kapper, nagelstyliste... zijn er een heleboel taken waarvoor je verantwoordelijk bent. Op de eerste plaats komt uiteraard je salonactiviteit, waar je best wel gedreven in bent, maar ook als marketeer moeten we ons beste beentje voorzetten, en net daar wringt vaak het schoentje.
19-01-2016
Tip 33: Happy Valentine
Valentijn is dé dag van het jaar waarop iedereen zijn geliefde in de watten wil leggen. Beauty en spa zijn bij uitstek het perfecte cadeau, tijd dus om jouw acties te plannen en jouw diensten te promoten, zodat ook jij kan genieten op een Happy Valentine!
12-01-2016
Tip 32: maak nu je marketingplanning
In tip 25 hadden we het nog over hoe slim plannen, minder stress met zich meebrengt. Tijd dus om je marketingkalender van 2016 alvast op te maken!
05-01-2016
Tip 31: school je regelmatig bij!
Als zelfstandige is het nodig je regelmatig bij te scholen! Zakelijke cursussen zijn fiscaal aftrekbaar, dus waarom niet!
29-12-2015
Tip 30: Zet je cadeaubonnen in de kijker.
Kerstmis, Nieuwjaar, Valentijn, verjaardagen, zomaar: reden genoeg om een cadeaubon te kopen. Zet ze daarom in de kijker!
21-12-2015
Tip 29: maak je salon ‘Selfie’ proof
Tegenwoordig zijn 'Selfies' hotter dan hot. En ook voor jouw salon kan een selfie leiden tot nieuwe klanten. Hoog tijd dus om de trend te volgen en je salon te voorzien met een selfie-hoekje.
14-12-2015
Tip 28: plan meer afspraken voor januari
Ongetwijfeld is de maand december een drukke periode voor elk schoonheidsinstituut, maar zorg ook dat je agenda voor januari gevuld blijft. Hier alvast enkele marketing ideeën.
07-12-2015
Tip 27: Hoe bespaar je tijd
Hebben we niet elke dag een hoop to-do's op ons lijstje: koken, voor de kids zorgen, met vrienden afspreken en als het kan ook best gewoon werken? Met deze tips bespaar je wat van je kostbare tijd!
01-12-2015
Tip 26: Merry Xmas - Happy New Year
De dagen worden stilaan kouder en de eerste kerstbomen met gezellige lichtjes worden gespot. Hoog tijd dus om na te denken over hoe je jouw kerst- en nieuwjaarswensen wil overbrengen!
24-11-2015
Tip 25: plan slim, verminder stress
Met de drukke eindejaarperiode voor de boeg, wordt goed plannen een must. Daarom hier alvast enkele tips die helpen jouw taken goed in te plannen en stress te verminderen.
17-11-2015
Tip 24: Online met de ideale webshop
Steeds meer en meer verkoop gebeurt online. Het is dus niet verbazend dat ook de schoonheidsindustrie deze trend volgt. Wil je hier graag een graantje van meepikken, dan is een webshop een oplossing.
09-11-2015
Tip 23: BTW is best ok
Niemand van ons is een krak in de boekhouding, maar toch zijn we verplicht om ieder kwartaal BTW-aangifte te doen. Zorg er voor dat je administratie in orde is, je zal merken dat het je minder frustraties oplevert en je geen tijd meer verliest aan dit 'saaie' werkje.
02-11-2015
Tip 22: vergeet de mannen niet
Mannen krijgen meer belangstelling voor beauty-behandelingen. Tijd dus om ook de mannen niet te vergeten!
26-10-2015
Tip 21: geef een ‘gezonde’ korting
Klanten zijn nogal kritisch op hetgene dat ze willen spenderen. Meer dan ooit zijn ze aan het afwegen, vergelijken en uitstellen alvorens over te gaan tot aankoop. Er wordt dan ook vaak uitgekeken naar hun 'welverdiende' korting van de klantenkaart of verjaardagsgeschenk. Maar hoe geef je nu korting die jou het minst negatief beïnvloedt?
19-10-2015
Tip 20: maak je voicemail professioneel
Telefoons beantwoorden tijdens behandelingen, doen we meestal niet. We vragen de klant om een bericht na te laten op de voicemail, zodat je ze nadien gemakkelijk kan contacteren. Maar hoe zakelijk is nu jouw voicemail?
13-10-2015
Tip 19: Love your business
Ieder van ons startte zijn zaak uit liefde voor het vak. Wanneer je al een tijdje met je zaak bezig bent, kan het zijn dat je op een gegeven moment in een soort routine en sleur terecht komt. Daarom is het niet slecht om af en toe vanop een afstand jouw zaak te bekijken en ervoor te zorgen dat je jouw zaak weer liefhebt.
05-10-2015
Tip 18: Love what you sell
Velen schoonheidsspecialisten voelen zich oncomfortabel bij het verkopen van producten. Vaak omdat ze zich te opdringerig voelen of het als een activiteit zien die niet binnen hun vakgebied ligt. Wat we vaak vergeten is dat verkopen simpelweg een passie moet worden!
29-09-2015
Tip 17: Durf NEE te zeggen
Before you say yest to others, make sure you are not saying no to yourself"
Velen weten het: durf vaker nee zeggen, maar in de realiteit doen we het nog veel te weinig. Tijd dus om er iets aan te doen. Nee zeggen is namelijk helemaal niet zo moeilijk!
21-09-2015
Tip 16: Stuur een goede nieuwsbrief!
Af en toe van je laten horen is tegenwoordig geen overbodige luxe, dus sturen we op regelmatige basis een nieuwsbrief uit.
Uiteraard kennen we allemaal het effect van een goede nieuwsbrief, maar hoe maak je nu zo een efficiënte nieuwsbrief op, zodat de boodschap niet verloren gaat? Graag geven we jullie hierover enkele tips.
14-09-2015
Tip 15: Off-line adverteren? Waarom niet?
Uiteraard willen we allemaal zoveel mogelijk klanten aantrekken. Reclame is nog steeds een van de doeltreffendste vormen om potentiële klanten op de hoogte te brengen van jouw diensten. In Tip 11 hebben we het belang van Facebook aangehaald, nu hebben we het graag over het gedrukte woord!
08-09-2015
Tip 14: Kies voor uniform(iteit)
Uit een onderzoek blijkt dat een professioneel overkomen in de schoonheidssector staat voor kwaliteit. Zo wordt er vaak verwacht dat de schoonheidsspecialiste zelf uiterlijk goed verzorgd is en nette bedrijfskleding draagt. En uniformen, die hoeven op zich niet saai te zijn!
31-08-2015
Tip 13: Zorg voor comfort in de wachtzaal
Iedereen probeert zo stipt mogelijk de afspraken te starten, toch komt het vaak voor dat klanten even moeten wachten. Uit een studie blijkt dat de kwaliteit van de wachtkamers in het hele land, in verschillende sectoren, ondermaats is. Om het wachten voor jouw klanten aangenamer te maken, vind je hieronder alvast enkele tips.
25-08-2015
Tip 12: Beperk het aantal annulaties
Geen enkel salon vindt annulaties of no-shows leuk. Toch komen verschillende salons hier dagelijks mee in aanraking. Annulaties of no-shows zullen altijd bestaan, maar met onderstaande tips, kan je het aantal wel proberen te verminderen.
17-08-2015
Tip 11: Professioneel op Facebook
Facebook is uitgegroeid tot de grootste sociale netwerksite ter wereld. Naast persoonlijke profielen, biedt Facebook voor ondernemers een professionele Facebook pagina.Een unieke manier om in de kijker te komen bij een jouw specifieke doelgroep.
10-08-2015
Tip 10: Houd je klantengegevens bij
Klantengegevens continu up-to-date houden is een niet te onderschatten taak, maar het loont steeds de moeite om te investeren in het verzamelen van deze informatie. De kwaliteit van uw data is essentieel voor doeltreffende communicatie met uw klant. Denk maar aan herinneringsmails, verjaardagsmails of nieuwsbrieven. Zij zorgen ervoor dat afspraken minder vergeten worden en de klantenbinding versterkt wordt. De moeite waard dus!
03-08-2015
Tip 9: Online reservatie
Tegenwoordig is het merendeel van de klanten mobiel en 24/7 online. Ze surfen vaak en willen onmiddellijk weten of ze ergens al dan niet terecht kunnen. Online reserveren is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Tijd om de stap te wagen?
27-07-2015
Tip 8: Zorg voor verse bloemen
De ontvangstruimte is het visitekaartje van jouw salon. Vaak is deze passend bij uw huisstijl en netjes aangekleed en daar horen natuurlijk ook bloemen bij.
21-07-2015
Tip 7: De kracht van de lach
Iedereen weet het: er gaat niets boven de kracht van een oprechte lach. Probeer elke dag met een mooie grote smile jouw klanten te ontvangen. Heb je een baaldag, zuig je longen vol met lucht en voel de energie door je heen stromen! Lach en de wereld lacht met je mee!
13-07-2015
Tip 6: Zorg dat je klanten loyaal blijven!
Klantentevredenheid is belangrijk maar nog belangrijker is klantenbinding. Loyaliteit rendeert immers meer dan nieuwe klanten werven. Gebruik systemen zoals iBeauty om al deze informatie te verzamelen en maak er ten volle gebruik van!
06-07-2015
Tip 5: Zet je netjes op het net
Naast de tastbare etalage, speelt de digitale etalage een belangrijke rol. Een website is geen overbodige luxe, maar eerder een belangrijk kanaal om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande op de hoogte te brengen van nieuwigheden. Niet alleen hoe je site eruitziet, maar ook hoe hij is opgebouwd speelt een belangrijke rol.
29-06-2015
Tip 4: Pimp je eerste indruk!
Is jouw salon voorzien van een etalage? Dan is het misschien eens tijd stil te staan of ze voldoet aan de volgende vier functies, samengebracht in; het zogeheten AIDA-model: 1. Aandacht trekken, 2. Interesse wekken, 3. Desire / Verlangen opwekken, 4. Aanzetten tot actie.
22-06-2015
Tip 3: Geef geur aan jouw klanten
Wist je dat geuren bij de mens meer herinneringen naar boven haalt en vaak in verband gebracht worden met stemming.Ga voor je zelf maar eens na: die heerlijke geur van zonneproducten, brengt ons toch in vakantiesfeer?
15-06-2015
Tip 2: Verras je klanten op hun verjaardag
Klanten worden nog steeds graag in de watten gelegd en verwend door kleine attenties of cadeautjes. Gebruik de verjaardag van je klant om hen eens lekker in de watten te leggen, met een extra korting of verwenpakketje.
Stuur hen een verjaardagskaart per post of nog eenvoudiger door het gebruik van de verjaardagsmailing, deze worden immers verzonden zonder dat je er iets voor hoeft te doen! Op die manier versterk je de klantenbinding met een kleine moeite!
Je klanten zullen er van houden!
08-06-2015
Tip 1: Serveer gastvrijheid in het juiste kopje!
Gastvrijheid staat voor warmte, voor het hartelijk onthalen van klanten. Geef je klanten het gevoel dat ze welkom zijn, want gastvrijheid versterkt immers de klantenbinding.
Naast de glimlach, bieden vele schoonheidssalons hun klanten een drankje aan. Doe enkele kleine aanpassingen aan dit zo belangrijke drankje, je zal zien dat het niet onopgemerkt voorbijgaat bij jouw klanten.
02-06-2015
De kleine-dingen-uitdaging!
Wie gaat mee de uitdaging aan om elke week 1 kleine verbetering aan te brengen in het salon? Dat kan gaan van het zetten van bloemen tot het herschikken van producten. Elke week 1 kleine verbetering betekent dat je salon er na een jaar 52 keer beter uit ziet, of 52 beter werkt. We geven je hier alvast enkele tips om mee van start te gaan.
20-11-2014
Verlies geen klanten en laat ze online reserveren!
Klanten verwachten dat je telefonisch bereikbaar bent, haast op elk tijdstip van de dag. Tijdens behandelingen lukt het echter vaak niet om oproepen te beantwoorden.
Wisten jullie dat 1 op de 4 personen gewoon een ander salon trachten te contacteren?
03-11-2014
7 tips voor uw zakelijke Facebook pagina
Eigenaars van een schoonheidsinstituut voelen meer en meer aan dat een zakelijke Facebook-pagina hen kan helpen om klanten te winnen. Maar hoe pak je dat nu best aan? Hier volgen 7 tips die je makkelijk zelf kan toepassen.
07-10-2014
Optimaliseer uw klantenbestand
Via een eenvoudige, maar zeer krachtige tool kan je meteen nieuwe opportuniteiten ontdekken. iBeauty laat je immers toe om via een geografisch overzicht van uw cliënteel meteen steden en gemeentes te ontdekken waar u nog niet voldoende klanten heeft.