Marie-Lore (iBeauty)

24-05-2016 - Marie-Lore (iBeauty)

Tip 50: loyaliteit


Tip 50: loyaliteit

Dat klantenbinding belangrijk is en hoe je ervoor kan zorgen dat je klanten loyaal blijven kan je lezen in tip 6. Maar hoe bepaal je nu jouw strategie?

1. Begrijp de klant

Het lijkt misschien eenvoudig, maar het is niet altijd zo. Toch moet je investeren in tijd om jouw klant te begrijpen, dit om er voor te zorgen dat je haar de ultieme klantenbeleving kan bezorgen. Durf je klanten vragen te stellen om zo te achterhalen wat belangrijk is voor jouw klant, waarin jij het verschil kan maken!

Door het achterhalen van wensen, verwachtingen en verlangens zet je de fundamenten voor een goede klantenbeleving!

2. Blijf je onderscheiden van de concurrentie

Zorg ervoor dat de klant komt voor jou! Gebruik de inzichten die je hebt over elke klant individueel. Definieer de USP's (unique selling points) per klant en zorg dat je hierop telkens inspeelt. Drinkt je klant liever koffie dan thee, dan is dit goed om te weten en niet telkens opnieuw te moeten vragen!

3. Speel in op de klantenbeleving

Pre fase: Tijdens deze fase ontdekt de klant op voorhand welke diensten je aanbiedt. Zorg ervoor dat de klant alle informatie kan terugvinden die hij zoekt en dat het heel duidelijk en eenvoudig is om je te contacteren of een afspraak in te plannen. Dit kan via de gekende kanalen: website, facebook, advertentie...

Do fase: Dit is het moment wanneer de klant bij jou de dienst geniet. Schenk aandacht, maak tijd vrij om de klant te leren kennen, en vertrouw in jezelf als specialiste in het vak. De klant voelt je zelfzekerheid en dat helpt voor een succesvolle klantenbeleving.

Post fase: Blij aandacht schenken aan jouw klant ook nadat deze de deur uit is: stuur verjaardagsmailings uit of gerichte nieuwsbrieven waarin de klant zich persoonlijk voelt aangesproken.

4. Blijf investeren

Een klant die zich goed voelt, vertrouwt jouw diensten en je salon. Zorg dus voor een aaneenschakeling van positieve interacties. Dit zal niet enkel de loyaliteit verbeteren, maar ook de verkoop van jouw producten. Wanneer de klant je vertrouwt, is de kans dat men jouw advies opvolgt voor de aankoop van producten enkel maar groter. Zorg voor een positief resultaat, dan ben je op dit moment aan het investeren in een langetermijnrelatie!

5. Verander waar nodig

Klantgerichtheid vraagt naar flexibiliteit. Het is uiterst belangrijk om snel te reageren op verandering. Voel je dat de klant de 'extra's' gewend raakt, wissel deze dan met andere. Zorg daarnaast voor variatie in jouw aangeboden diensten, producten. Je salon is niet een statische ruimte maar een bloeiende, veranderende zaak die oog heeft voor de tendensen van het moment!